سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند هنگامی که نمی داند، از فراگرفتن خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :4
کل بازدید :21842
تعداد کل یاداشته ها : 18
103/2/10
10:8 ص

تاریخچه

زیر دریایی روسی کلاس"کیلو" به وسیله دفتر طراحی‌های دریایی روبین واقع در "سن پترزبورگ"  طراحی و نخستین بار در اوایل دهه 1980 میلادی وارد خدمت شد. پس از تولید اولیه، در مراحل بعدی انواع زیادی از این نوع زیر دریایی توسط روس ها تولید شد و آخرین نوع  تولید شده این زیردریایی،  877EKM و نوع 636 است که در کارخانه کشتی‌سازی "آدمیرالتی‌" در سن پترزبورگ ساخته شدند.



تاکنون تعدادی از زیر دریایی های کلاس "کیلو" به  ایران، چین، هند، لهستان، رومانی و الجزایر فروخته شده به طوری که در حال حاضر 3 کشور چین، ایران و هند هرکدام دارای 3،3 و 10 فروند زیر دریایی  877EKMهستند‌.

طراحی زیر دریایی کلاس "کیلو"
این زیر دریایی دارای سیستم جدید آزاد سازی گاز است و بدنه خارجی آن  با نوعی کاشی‌ لاستیکی ضد امواج سونار پوشانده شده تا خطر ردیابی آن کاهش پیدا کند.

زیر دریایی "کیلو" دارای قدرت جابجایی 2300 تن آب به هنگام حرکت در سطح و قدرت جابجایی 3950 تن آب به هنگام غوطه‌وری است‌. سرعت این زیر دریایی به هنگام حرکت در سطح آب 5/18 کیلومتر، هنگام غوطه‌وری 5/31 کیلومتر در ساعت و حداکثر عمق غوطه‌وری این زیر دریایی 300 متر ‌است‌. برد زیردریایی مذکور 9 هزارو 654 کیلومتر در سطح آب (با سرعت 13 کیلومتر) و 5/643 کیلومتر در حالت غوطه‌وری( با سرعت 5/5 کیلومتر) است‌.

اژدرها
زیر دریایی کلاس کیلو دارای 6 لوله پرتاب اژدر 533 میلیمتری و 18 اژدر سنگین است ‌که معمولاً 6 اژدر در لوله‌های پرتاب و 12 اژدر در جایگاه های ویژه نگهداری می‌شوند. یک دستگاه خودکار سریع، اژدرها را در درون لوله‌های پرتاب جای می‌دهد و زیر دریایی قادر است اژدرها را بطور همزمان علیه دو هدف بکار گیرد. این لوله‌ها قادرند اژدرهای هدف یابی را  که دارای سیستم سونار فعال و هدایتگر تلویزیونی هستند را شلیک کنند. این سیستم به کاربران زیر دریایی امکان می‌دهد که به طور مستقیم، مسیر اژدر را به سوی یک هدف تعیین کنند. وزن این اژدر 1820 کیلوگرم و وزن سر جنگی آن 205 کیلوگرم است‌.

زیر دریایی مذکور همچنین قادر به پرتاب اژدرهای هدف یاب " "UGSTبا برد 40 کیلومتر و عمق جستجوی 500 متر است‌ این در حالیست که از لوله‌های پرتاب اژدر زیر دریایی "کیلو" می‌توان برای رها کردن 24 مین دریایی نیز استفاده کرد.

موشکها
زیر دریایی "کیلو" دارای پرتاب کننده‌ای برای 8 فروند موشک سطح به هوای کوچک از نوع " استرلاـ3" یا "ایگلا" است‌. این موشک بوسیله دفتر طراحی‌"فاکل‌"  واقع در "کالینینگراد" روسیه تولید می‌شوند. استرلاـ3 (با نام نات SN-N-8گیملت‌) موشکی با هدایت مادون قرمز اما سنگین‌تر است که بردی  معادل 5 کیلومتر و سرعتی معادل 65/1 برابر سرعت صوت دارد.

شناورهای "کیلو" هندی همچنین مجهز به موشک‌های ضد کشتی "نوواتور" (4) 3M-54E1هستند که از سیستم موشک روسی "کلاب اس" (Club-S) الگو برداری شده است. برد این موشک 220 کیلومتر با سر جنگی به وزن 450 کیلوگرم است‌.

برخی گزارش های تائید نشده که توسط منابع غربی منتشر شده حاکی از مجهز بودن زیر دریایی های  "کیلو" ایران به موشک های Club-Sاست‌.

زیردریایی کلاس کیلوی ارتش هند

سونارها
این زیردریایی ها به یک سونار از نوع MGK-400که امواج منعکس شده از شناورهای دشمن را دریافت می‌کند مجهز هستند. به این ترتیب که سیگنال‌های سونارهای فعال دشمن را ردیابی کرده و امواج ارتباطی زیر دریایی را شناسایی می‌کند. این سونار دارای یک سیستم کانالی دوگانه است که باعث کاهش اشتباه در عملکرد و بهبود ردیابی امواج می شود. این سیستم دارای یک نشانگر بسامد (فرکانس‌) جهت آسان کردن شناسایی هدف و همچنین یک رادار فعال با سیستم جداسازی اهداف است‌.



پیشرانه‌
زیر دریایی "کیلو" از نوع  877EKM به یک موتور دیزل الکترونیک با دو ژنراتور دیزل 1000کیلوواتی و یک موتور پیشرانه با قدرت 5 هزار و 500 اسب بخار مجهز است‌. این موتورها به وسیله کارخانه "الکتروسیلا" و "کلومنسکی زاوود" روسیه ساخته شده‌اند. این شناور همچنین یک موتور کم مصرف با قدرت 190 اسب بخار و دو سیستم پیشرانه رزرو (همیشه آماده‌) با قدرت 120 اسب بخار دارد‌.

_________________________________________________________


  
  

شناور تاکتیکال فوق سریع باور 

شناور تاکتیکال فوق سریع باور


مراحل طراحی، ساخت و تولید این شناورها به دست توانای متخصصین افتخارآفرین وزارت دفاع در صنایع دریایی وزارت دفاع صورت گرفته است.

شناور فوق سریع باور با سرعتی بالغ بر 140 کیلومتر بر ساعت از بهترین انواع شناور های شناسایی به شمار می رود . این شناور تندرو ، مسلح به موشک های پیشرفته ضد اهداف سطحی و هوایی با قابلیت قفل و رهگیری اهداف می باشد . معمولا اکثر شناورهای تند رو با افزایش سرعت و به طبع آن کم شدن اصطکاک با آب نمی توانند تعادل خود را حفظ نمایند و سرعت آنها از 70 کیلومتر به بالا به منزله واژگونی و انحراف شدید خواهد شد ، اما در طراحی شناور باور طراحی بسیار مطلوب و مناسبی به عمل آمده است ، به طوری که با افزایش سرعت جلوی شناور دیگر به اصطلاح بالا و پایین نمی پرد . ضمن اینکه این شناور بر خلاف شناورهای دیگر قابلیت شلیک موشک در حالت حرکت را دارا می باشد که این امر به توان رزمی آن افزوده است . این شناور قابلیت حمل 28 نفر نیرو را داراست . استفاده از سیستم های راداری پیشرفته و سیستم های هشدار هواشناسی ، تجهیز به دستگاه های مین کار ، تجهیزات غواصی ، و شیشه های دو جداره ضد گلوله و جداره های 3 لایه با آلیاژ های مقاوم و سبک از دیگر ویژگی های این شناور رزمی می باشد .

تا کنون 74 فروند از این شناورها تحویل نیروهای مسلح شده است . تولید این شناور در دستور کار وزارت دفاع قرار دارد.


منبع:میلیتاری

  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >