سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادران، کسی است که هرگاه او را از دست بدهی، پس از او زندگی را دوست نداشته باشی . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :6
کل بازدید :21712
تعداد کل یاداشته ها : 18
103/1/10
5:10 ع

 بولدوزر نظامی M9 .... گاو شخم زن ارتش ایالات متحده 

به نام خدا

در این تاپیک به معرفی مختصر بولدوزر نظامی M9 می پردازیم .






















این بولدوزر در سال 1986 توسط گروه کاتر پیلار که یکی از زیر مجموعه های جنرال دینامیکز است ، ساخته شد . هم اکنون ارتش آمریکا دارای تعداد تقریبی 500 دستگاه از این بولدوزر ها می باشد . این بولدوزر ها در عملیات طوفان صحرا و همچنین در جریان عملیات ساقط کردن رژیم صدام شرکت داشتند و عملکرد عالی خود را به خوبی به نمایش گذاشتند . وظیفه اصلی این بولدوزر ها حفر کانال و ایجاد خاکریز برای محافظت از هویتزرها و MLRS ها و سایر سیستم های توپخانه ای می باشد که با این کار به افزایش ضریب امنیت سیستم های توپخانه ای کمک می کنند . این بولدوزر در قسمت جلوی خود دارای یک بیل تیغه ای و یک بیل کاسه ای می باشد که پشت سر هم قرار دارند و بسته به نوع نیاز از یکی از آنها استفاده می شود . در مواقعی که از این بولدوزر در کار مسطح سازی و جابجایی وسایل بی مصرف و این گونه امور استفاده می شود ، از بیل تیغه ای استفاده می شود و در مواقعی که هدف حفر زمین باشد از بیل کاسه ای برای حفر و جابجایی خاک استفاده می شود . سیستم تعلیق این خودرو از نوع هیدروپنوماتیک می باشد و به بولدوزر این امکان را می دهد که هر سمت بولدوزر را بالا و یا پایین تر از سایر سمت های خودرو قرار بدهد . بدنه اصلی این بولدوزر از آلومینیوم است که لایه های زره از جنس فولاد نیز بر روی آن قابل نصب است که به این طریق ایمنی آنها بهتر می شود . همچنین این بولدوزر در برابر عوامل NBC کاملا مقاوم است . این بولدوزر در برابر گلوله های سبک و ترکش توپخانه مقاومت بسیار خوبی دارد . این بولدوزر فاقد هر گونه تسلیحات می باشد و معمولا در مکانی که این بولدوزر مشغول به فعالیت است خودروهای IFV و تانک های سبک مثل برادلی و شریدان از آن پشتیبانی می کنند . این بولدوزر دارای یک خدمه می باشد که این یک خدمه نیز یک مهندس می باشد . این مهندس در این بولدوزر دارای دو دستیار نیز می باشد . این بولدوزر از یک موتور مدل V903C کمنز ( موتور کشنده ها و کامیون های آمریکایی که هم اکنون در ایران وجود دارند مثل ماک همگی ساخت کمنز می باشند ، همچنین لودر ها و بولدوزرهای کاتر پیلار ایران ) با قدرت 300 اسب بخار می باشد . موتور و سیستم انتقال قدرت در عقب بولدوزر واقع شده اند . این بولدوزر کاملا دو زیست می باشد و می تواند هم در خشکی و هم در آب به حرکت خود ادامه دهد . حداکثر سرعت این بولدوزر 45 کیلومتر بر ساعت است و بر روی آب می تواند با سرعت 5 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد .





























این بولدوزر دارای 25 تن وزن می باشد ، 6.1 متر طول و 3.2 متر عرض و 2.66 متر ارتفاع این بولدوزر می باشد که با این مشخصات می توان آنرا به راحتی توسط هواپیماهایی مثل هرکولس حمل کرد . این بولدوزر ها در طول این مدت بارهای بار مورد بهسازی قرار گرفته اند و بارها تغییراتی بر روی آنها انجام شده است . هر چند تا سالهای آینده قرار است که بولدوزر مدرن و پیشرفته KODIAK ، که محصول مشترک آلمان و ایالات متحده می باشد ، به طور گسترده تری وارد خدمت ارتش ایالات متحده گردد ، ولی ارتش ایالات متحده هیچ طرحی برای خارج کردن این بولدوزر ها از سرویس ندارد و گفته می شود که قرار است حداقل تا 20 سال آینده این بولدوزر ها در سرویس باقی بمانند . ارتش ایالات متحده در حال حاضر تعداد 500 دستگاه از این بولدوزر ها را در اختیار دارد . به جز آمریکا رژیم اشغالگر قدس نیز به تعداد 190 دستگاه از این بولدوزر ها را در اختیار دارد .








تهیه کننده / علی محمدی

هر گونه استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام تهیه کننده و نام منبع ( سایت میلیتاری ) مجاز و مشروع است .



  
  

آشنایی با هیولای تانک بر OSHKOSH-M1070 

نیروی زمینی ارتش آمریکا تا وقتی که از تانکهای M-60 استفاده میکرد ، مشکلی در نقل و انتقال این تانکها به مناطق جنگی نداشت. این تانکهای سبک به راحتی توسط خودروهای M-747 و M911 به مناطق جنگی حمل میشد. ولی به تدریج با روی کار آمدن تانک فوق سنگین آبرامز مشکلات نیروی زمینی ارتش آمریکا در جابجا کردن این تانک سنگین وزن آغاز شد. ارتش ابتدا کمرشکن این تانکبر را تعویض کرد و در ادامه عرض کمرشکن ها را برای حمل آسان و سریع تانکها زیاد کرد. ولی هیچ کدام از این روشها برای حمل و نقل این تانک سنگین وزن مناسب نبود. به همین دلیل نیروی زمینی ارتش آمریکا به یک تانکبر جدید و قدرتمند اعلام نیاز کرد.
تصاویر تانکبر های فدیمی ارتش آمریکا
کمر شکن تانکبر ام 747 و ام 911





تانکبر ام 747 ( در ارتش امریکا بازنشست شده است)







تانکبر ام 911 ( در ارتش امریکا بازنشست شده است ولی در ناتو و چند کشور دیگر مشغول به خدمت است)






با آغاز به کار تانک آبرامز در نیروی زمینی ارتش آمریکا ، نیروی زمینی از جابجا کردن این تانک سنگین بسیار گله مند بود. چرا که خودروهای قدیمی m747 این نیرو دیگر توان جابجا کردن تانکهای سنگین آبرامز را نداشت. به همین دلیل نیروی زمینی ارتش آمریکا برای یک خودروی قدرتمند تانکبر اعلام نیاز کرد. در ژوئیه سال 1992 شرکت Oshkosh Trucks به عنوان پیمانکار انتخاب شد و از آن پس این شرکت تمام تلاش خود را به ساخت یک خودروی تانکبر سنگین و قدرتمند بکار گرفت و نتیجه آن خودروی بی نظیر M 1070 شد. این خودرو از یک کشنده 4 اکسل قدرتمند و یک کمرشکن سنگین 5 اکسل 20 چرخ تشکیل شده است. این تانکبر به تدریج جایگزین تانکبرهای قدیمی و فرسوده نیروی زمینی آمریکا گردید.
M1070 HET یک خودروی بسیار نیرومند و با پیکر بندی 8*8 است. این خودرو دارای سیستم تنظیم موتور الکترونیکی و یک سیستم تعلیق قدرتمند بادی در عقب کشنده است. از دیگر خصوصیات این تانکبر پیشرفته سیستم (CTIS) یا سیستم تورم لاستیک مرکزی است. این سیستم در مواقعی که این تانکبر میخواهد در مناطق گل آلود یا شنی که رفت و آمد خودرو مشکل است به خودرو کمک میکند که با تنظیم باد لاستیکها به بهترین نحو از مناطق صعب العبور بگذرد. از دیگر ویژگیهای این خودرو سیستم ((Power-Assisted است که به وسیله دیفرانسیلهای مستقل بیشترین قدرت مانور را به خودرو تانکبر در مناطق صعب العبور و باریک میدهد. شیشه های این خودرو در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری مقاومند. این خودرو در حالت معمولی فاقد تسلیحات است ولی در صورت لزوم میتوان آنرا به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز کرد. همچنین این خودرو دارای یک قرقره و کابل فولادی قدرتمند و قوی برای کشاندن تانکهای صدمه دیده که قادر به حرکت نیستند بر روی کمرشکن است.

تصاویر تانکبر پیشرفته اشکش ام 1070






موتور این غول تانکبر از نوع M911 میباشد و دارای 500 اسب بخار قدرت میباشد. خودرو مجهز به یک گیربکس اتوماتیک با میل ماهک های قدرتمند است.



این تانکبر در مجموع میتواند 95 تن بار را حمل کند( البته در شرایط اضطراری تا 120 تن را هم میتواند تحمل کند). این خودرو در مجموع یک راننده و دو خدمه برای مستقر کردن تانک در جای خود دارد. در شرایط ضرب العجلی میتوان این خودرو را با یک تانک توسط هواپیماهای باری نظیر C-141/C5/C17 به مناطق جنگی حمل کرد.



از این خودرو در جابجایی خودروهای صدمه دیده و هاویتزر و تجهیزات نظامی و تجهیزات ساختمانی و دهها مورد دیگر استفاده میشود. این خودرو در مجموع خودروی بسیار انعطاف پذیری است. از دارندگان این تانکبر پیشرفته میتوان به آمریکا با 760 دستگاه اشاره کرد. عربستان و ناتو هم به تعداد نامعلومی از این غول تانکبر در اختیار دارند.


مشخصات کلی تانکبر M1070
سال ورود به خدمت : 1993
کشور و شرکت سازنده : آمریکا / Oshkosh Trucks
قالب کشنده : 8*8
خدمه : سه نفر / یک نفر راننده دو نفر خدمه استقرار تانک در موضع خود
وزن خالی : 18.5 تن
وزن ماکزیمم لود شده : ؟؟؟؟؟؟؟؟
طول کشنده : 9 متر
عرض کشنده : 2.59 متر
ارتفاع کشنده : 3.95 متر
موتور : V8-92TA-90 DIESEL ENGINE Detroit diesel
قدرت موتور : 500 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای : 72 کیلومتر بر ساعت
رنج خودرو : 520 کیلومتر
کشورهای دارنده : آمریکا / عربستان / ناتو
قیمت : 185000 دلار



بکسل تانک صدمه دیده به روی کمرشکن تانکبر



تصاویر مختلف











محل اتصال کمرشکن به تانکبر و قرقره های کشنده و سیستم تعلیق خودرو



تصویری از پشت خودرو



کمرشکن خودرو



دوستان انشاالله که این مطالب مورد توجه و استفاده قرار گرفته باشد. باز هم عذرخواهی میکنم اگر مطالب کمی از هم گسسته بود و انسجام لازم را نداشت چرا که مطالب را از چند سایت تهیه کردم. انشاالله در آینده سه تانکبر دیگر که ارتش آلمان ، ایتالیا و انگلستان استفاده میشود را حضورتان معرفی خواهم کرد.
موفق باشید
داش علی


  
  
   1   2   3   4   5   >>   >